Hoogsensitiviteit (HSP) wat is het, hoe herken je het en boekentips

Hoogsensitiviteit (HSP) wat is dat? Herken HSP + boekentips

Hoogsensitiviteit (HSP) heb jij er wel eens van gehoord? HSP is een karaktereigenschap, waarbij je gevoeliger bent en minder filters hebt voor prikkels. Tegenwoordig wordt het steeds bekender. Persoonlijk heb ik ook deze karaktereigenschap. En ik kan je vertellen HSP is een kracht, maar het kan ook een moeilijke weg zijn. In de huidige maatschappij hebben we dagelijks ontzettend veel prikkels te verwerken, van social media tot alle digitale middelen tot de drukte in het dagelijks leven. Per persoon kan het verschillend zijn. Soms kan het erg hulpvol zijn om erachter te komen dat jij hoogsensitief ben, want zo kun je je leven iets anders inrichten en hoef je niet altijd volledig uitgeput zijn.

Hoogsensitiviteit/hoogsensitief (HSP) wat is het?

Hoogsensitiviteit is een karaktereigenschap die bij iedereen kan ontwikkelen. Mensen met HSP ervaren externe prikkels gevoeliger dan mensen zonder HSP. Dit zorgt ervoor dat je je sneller uitgeput kunt voelen bij andere mensen, bij stress, geluiden of drukke omgevingen. Maar ook ervaar je gevoelens van andere veel sterker, je zult merken dat je de gevoelens van een andere sterk voelt. Hangt er een grimmige sfeer in een kamer? Dan kan deze energie je volledig opslurpen als je hoogsensitief bent.

De term HSP (High Sensitive Person) of Hoog Sensitief Persoon werd voor het eerst gebruikt in 1991 door de Amerikaanse psychologe Elaine N. Aron

Geïnspireerd door de Zwitserse psychiater Carl Jung en de Amerikaanse psycholoog Jerome Kagan verrichte zij onderzoek naar typische karaktertrekken van diverse personen. Het was in het jaar 1991 dat zij voor het eerste de term HSP (High Sensitive Person) gebruikte.

Een op de vijf mensen wordt geboren met een verhoogde gevoeligheid, en vele grote kunstenaars en denkers die de wereld heeft voortgebracht waren hoogsensitief. Hoogsensitieve personen zijn vaak uiterst consciëntieus en intuïtief. Maar de eigenschap heeft ook lastige kanten: hoogsensitiviteit wordt gelinkt met de neiging om snel overweldigd te raken door gezelschap, het werk of een drukke omgeving, waardoor ze, als reactie, in hun schulp kruipen. 

Hoe herken je hoogsensitiviteit (HSP) bij jezelf?

Over het algemeen ervaar je als HSP’er elk zintuig een stuk intenser: Geluiden, smaken, visueel en geuren. Soms kan het zijn dat je meer last hebt van het ene zintuig dan het ander, bijvoorbeeld geluiden. Persoonlijk ben ik erg gevoelig voor geluiden. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een drukke verjaardag waarbij mensen hard praten en er staat ook nog muziek aan. Als HSP’er kun je niet bepaalde geluiden ‘onderdrukken/filteren’ je hoort alles even intens, waardoor het lastig is om een gesprek te voeren.

Laten we eens een aantal veel voorkomende kenmerken van HSP op een rijtje zetten:

  1. Je bent gevoelig voor (harde) geluiden. Bij harde geluiden kun je je niet meer concentreren of wil je zelfs de ruimte verlaten.
  2. Je kunt volledig op gaan en opladen in de natuur. Je ontspant van geluiden in de natuur, bijvoorbeeld van vogels.
  3. Het licht in een kamer bepaalt heel erg hoe jij je voelt. Bij fel licht wordt je al snel onrustig of overprikkeld.
  4. Je kan je snel irriteren aan bepaalde stoffen, labeltjes in kleding of andere dingen zoals een harde naad.
  5. Kunst of muziek kunnen diepe emoties bij je opbrengen.
  6. Sterke geuren, zowel vies als lekker, kunnen intens bij je binnen komen.
  7. Je wordt sterk beïnvloedt door de stemming van anderen. Je neemt snel andermans gevoelens over. Is de andere persoon verdrietig? Dan wordt jij ook snel verdrietig en kun je dit vaak niet snel loslaten.
  8. Je bent erg empathisch en leeft snel met een ander mee en kan daar ook lang van slag van zijn.
  9. Soms voel je veel verschillende emoties tegelijkertijd
  10. Je begrijpt vaak al wat andere mensen willen, voordat ze het soms zelf door hebben of uitgesproken hebben.
  11. Je past je erg vaak aan in situaties naar gelang wat de anderen willen.
  12. In een nieuwe situatie moet je vaak eerst even alles tot je laten komen. Alles geeft veel indruk.
  13. Subtiele details vallen je altijd heel erg op.
  14. Je vindt het lastig om te praten over koetjes en kalfjes en wilt vaak liever diepe gesprekken voeren.
  15. Vaak houdt je er niet van om in het middelpunt te staan.
  16. Je hebt vaak moeite met keuzes maken, vooral als er veel opties zijn.
  17. Je bent gevoelig voor stress en gaat hier vaak niet goed op.
  18. Dagelijkse routines vindt je prettig en je wilt hier niet graag van afwijken
  19. Je hebt een sterk rechtvaardigheidsgevoel
  20. Je kunt ontzettend meeleven met een boek
  21. Je trekt je regelmatig terug en laad op in rust.

En nu? Ik ben hoogsensitief

Je komt erachter dat je hoogsensitief bent. Dit kan een opluchting zijn, maar kan soms ook verwarrend zijn. Voor mij voelde het vooral erg herkenbaar. Eindelijk niet het gevoel dat ik anders was, maar dat er eigenlijk vrij veel mensen zijn die hoogsensitief zijn. Het is vooral belangrijk om het als een prachtige kracht te zien. Je kunt ontzettend goed voelen, mensen helpen en luisteren naar anderen. Ook ben je super rechtvaardig en observeer je vaak de gehele situatie voordat je hierop anticipeert.

Het is belangrijk om wel af en toe rekening te houden met HSP in het dagelijks leven en zo kun je dat doen:

  1. Plan wat vaker me-time momentjes in. Persoonlijk vind ik het prettig om meerdere keren per dag mij even alleen terug te trekken. Een kleine meditatie of ademhalingsoefening te doen, zodat de energie helemaal in mijzelf keert.
  2. Ook is het belangrijk om sterk te worden in het aangeven van je grenzen. Merk je je dat verjaardagen je helemaal leeg slurpen? Ga dan een paar uurtjes, 2 uur bijvoorbeeld, zodat je nog energie overhoudt.
  3. Leer jezelf kennen door te kijken waar jou grenzen liggen met prikkeling en overprikkeling.
  4. Lees boeken over hoogsensitiviteit, zodat je jezelf beter leert begrijpen, het uit kan leggen aan anderen en daardoor het ombouwt tot een kracht.
  5. Zoek ontspanning waarbij je volledig in jezelf kunt komen. Bijvoorbeeld door yoga, meditatie of simpelweg niks doen!

Boeken tips voor hoogsensitiviteit

Elaine n. Aron, Hoog sensitieve personen

Elaine Aron, psychotherapeut en zelf een hoogsensitief persoon, combineerde wetenschappelijk onderzoek met haar ervaringen als therapeut en schreef een toegankelijk en bruikbaar boek voor hoogsensitieve personen én voor de mensen in hun omgeving. Dit boek is al voor velen een eyeopener geweest. Het bevat heldere tips en adviezen voor het omgaan met hoogsensitiviteit, hoe van je onzekerheid af kunt komen en hoe je een nieuwe sociale balans kunt vinden.

Overprikkeld brein, Charlotte Labee

Brain Balance Expert Charlotte Labee deelt in ‘Overprikkeld brein’ de laatste wetenschappelijke kennis over ons vaak overprikkelde en oververmoeide brein. Charlotte helpt je om symptomen van overprikkeling te herkennen en geeft concrete handvatten om je brein en leven weer in balans te krijgen. Ze laat zien hoe je door aan de slag te gaan met voeding, beweging, ontspanning en verbinding binnen 10 weken meer rust ervaart en je energie terugkrijgt.

Vanaf nu zal ik steeds meer artikelen publiceren over hoogsensitiviteit. Persoonlijke verhalen, tips voor het dagelijks leven en meer!

Iets te vragen of iets leuks te melden? Reageer hieronder!

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.