Acne en voeding
Home,  Huidartikelen

Het effect van voeding bij acne

Vele mensen weten inmiddels dat voeding een sterke rol kan hebben bij verschillende huidaandoeningen, waaronder acne. Acne is een huidaandoening die vaak erg beïnvloed wordt door hormonen. Met deze beredenering in mijn gedachten ben ik wel erg benieuwd of hormonen dan ook in voeding beïnvloedbaar zijn op de huid. Daarnaast zijn er ook veel uitspraken over de invloed van voeding bij acne, zoals chocolade. Zijn er nu echte feiten over voeding en acne. Je leest het vandaag in dit artikel.

Strijd, Acne, Eigenliefde, Huid, Gezicht, Portret.
Heeft voeding effect op acne?

Wat zijn de geruchten over acne en voeding?

Het lijkt mij verstandig om eerst eens te kijken wat de grootste uitspraken zijn over voeding bij acne. Een aantal zul je vast herkennen. Ik wil vandaag gaan onderzoeken of dit nou feiten zijn of toch echt fabels.

Voeding die mensen verklaren als slecht voor de acne huid:

  • Chocolade
  • Fastfood
  • Bewerkt voedsel
  • Suikers
  • Vetten
  • Zuivel
  • Veel koolhydraten

Dat zijn aardig wat voedingsmiddelen, laten we eens kijken wat hiervan echt waar is. Zijn er wetenschappelijke bewijzen te vinden?

Feiten over voeding en acne

De grootste fabel die er in de wereld is, is dat chocolade acne veroorzaakt. Ik snap de gedachten, maar dit is niet waar. Nergens is wetenschappelijk aangetoond dat chocolade acne verergert of dat het daardoor ontstaat. Wel zijn er duidelijke aanwijzingen dat teveel aan suiker puistjes kan veroorzaken. Ook wel een te hoge glycemische index genoemd. Dit komt, omdat een snelle stijging in de bloedsuikers, met als gevolg dat de insuline in het lichaam verhoogd wordt. Een hoog bloedglucosegehalte leidt vervolgens tot een serie van reacties waardoor het androgeenpeil stijgt. Dit stimuleert de talgproductie waardoor poriën verstopt raken. Met als resultaat dat dit een slechte invloed heeft op acne. Een hoge glycemische index krijg je ook door veel enkelvoudige koolhydraten te eten, zoals: wit brood, suikerrijke drankjes en snacks zoals chips.

Chocolade en acne wordt al sinds 1920 onderzocht en nog steeds is er geen verband aangetoond. Wel is er aangetoond dat veel suikers een te hoge glycochemische index veroorzaken met als gevolg een verergering van de acne.

Het is deels zeker waar dat bewerkt voedsel niet goed is voor de huid, niet alleen voor acne aandoeningen maar ook in het algemeen. Deze producten kunnen namelijk een hoge hoeveelheid aan hormonen bevatten. Acne is een hormoongevoelige aandoening, wat er dus voor kan zorgen dat je acne verergert.

Fastfood wordt sterk geassocieerd met acne. Dit komt omdat het rijk is aan calorieën, vetten en geraffineerde koolhydraten. Zo werd er onderzocht bij een studie van meer dan 5000 Chinese tieners en jonge volwassenen dat vetrijke diëten werden geassocieerd met een verhoogd risico op het ontwikkelen van acne met maar liefst 43%. Het kan namelijk de hormoonspiegels op een bepaalde manier beïnvloeden.

Fastfood staat bekend om zijn slechte werking op het lichaam en zo ook op de huid.

Ook is uit onderzoek gebleken dat omega-6-vetzuren een verhoogde waarde heeft met acne. De onbalans tussen omega-6 en omega-3 vetzuren duwt het lichaam in ontstekingstoestand die met de ernst van acne kan verergeren. Omega-6-vetzuren vind je bijvoorbeeld in vis, eieren en orgaanvlees.

Er is ontzettend veel onderzoek tussen zuivelproducten en de ernst van acne. Er zijn een aantal studies die hebben aangetoond dat jongvolwassene die regelmatig melk of ijs nuttigden, vier keer meer kans hadden op acne. Van melk is namelijk bekend dat het het insulinegehalte verhoogt, onafhankelijk van de effecten op de bloedsuikerspiegel, die de ernst van acne kan verergeren. Daarnaast bevat koemelk ook aminozuren die de lever stimuleren om meer IGF-1 te produceren, wat verband is gebracht met de ontwikkeling van acne.

Zuivel in combinatie met acne is geen goede match. Er is bewezen dat mensen die zuivel nuttigen vier keer meer kans hebben op acne.

Maar wat kun je dan wel eten?

Gelukkig kan je vele dingen natuurlijk wel eten. En buiten dat is het niet erg als je af en toe bovenstaande middelen nuttigt, je hoeft het niet volledig uit je voedingspatroon te verwijderen.

  • Omega-3 vetzuren, omdat omega-3’s ontstekingsremmend zijn en regelmatige consumptie gekoppeld is aan een verminderd risico op het ontwikkelen van acne. Omega-3-vetzuren zit bijvoorbeeld in lijnzaadolie, margarine en walnoten.
Noten, Amandelen, Zaden, Voedsel, Batch, Voeding, Dieet
  • Probiotica, omdat het een gezond darmkanaal bevorderd en zorgt voor een gebalanceerd microbioom, wat verband houdt met verminderde ontstekingen en een lager risico op de ontwikkeling van acne.
  • Groene thee, omdat groene thee polyfenolen bevat die geassocieerd zijn met verminderde ontstekingen en een verminderde talgproductie. Groene thee-extracten blijken de ernst van acne te verminderen als ze op de huid worden aangebracht.
  • Kurkuma, omdat kurkuma ontstekingsremmende polyfenol curcumine bevat, dat kan helpen bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel. Daarnaast verbetert het de insulinegevoeligheid en remt het de groei van acne-veroorzakende bacteriën, die de acne kunnen verminderen. Ook zou kurkuma goed kunnen werken voor psoriasis, vitiligo en bijvoorbeeld radiodermatitis.
Kurkuma, Specerij, Curry, Kruiden, Ingrediënt, Poeder
  • Vitamine A, vitamine D en vitamine E, omdat deze voedingsstoffen een cruciale rol spelen in de gezondheid van de huid en het immuunsysteem.
  • Zink, in verband met dezelfde reden als de vitamines.
  • (Paleolithische) Diëten die rijk zijn aan mager vlees, fruit, groenten en noten. Weinig granen, zuivel en peulvruchten. Ze zijn geassocieerd met een lage bloedsuikerspiegel en insulineniveaus.
  • (Mediterrane) Diëten die rijk is aan fruit, groenten, volkoren, peulvruchten, vis en olijfolie. Het is laag in zuivel en verzadigde vetten. Dit dieet is sterk in verband gebracht met vermindering van de acne ernst.

Kortom het is dus van belang om voeding te eten die rijk is aan omega-3-vetzuren, probiotica, groene thee, fruit en groenten, omdat dit beschermend kan zijn tegen de ontwikkeling van acne. Vitamine A, D en E, evenals zink, zijn ook in verband gebracht met het voorkomen van acne. Het is daarnaast belangrijk om voor jou echt een balans te vinden in alles. Draai er niet in door dat je niks meer mag eten wat ”slecht” is, maar je kan nu wel een link leggen als je fastfood hebt gegeten en je krijgt een acne uitbraak. Ook belangrijk om te onthouden is dat er nog veel onderzoeken gaande zijn over acne en voeding en daarom is er ook over vele voedingsmiddelen nog veel onduidelijk.

Brood, Ontbijt, Diner, Gezond, Keuken, Heerlijke

Hoi! Ik ben Naomi, geboren op 01-12-1997 te Rhoon. Ik studeer aan de opleiding huidtherapie aan de Haagse hogeschool. Om mijn enorme interesse voor verzorging, beauty en make-up te uiten, ben ik deze blog gestart. Het lijkt mij erg leuk om jullie meer te informeren over verschillende zaken over de huid en andere dingen zoals make-up reviews. Wil je meer over mij weten? Stuur me gerust een berichtje. Liefs, Naomi

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: