Darmproblemen staan heel vaak in verbinding met andere gezondheidsproblemen, zo kan je veel huidproblemen ontwikkelen als je darmen niet in balans zijn.
Home,  Huidartikelen

Hebben darmproblemen invloed op de huid?

Een belangrijk onderwerp in de huidwereld, waar nog veel onderzoek naar gedaan wordt. Hebben darmproblemen invloed op de huid? In mijn ogen zeker wel. Ik merk het zelf ook, zijn mijn darmen onrustig dan zeker ook mijn huid. Gelukkig zijn er vele hulpmiddelen die de stoelgang makkelijker kunnen maken. In dit artikel leg ik verder uit wat de werking is van de darmen op de huid en hoe je de stoelgang kunt verbeteren. Dit moet hopelijk uitsluiten of darmproblemen invloed hebben op de huid.

Het is belangrijk om stil te staan bij wat je eet, omdat het veel invloed kan hebben op je gezondheid.

Hebben de darmen invloed op de huid en hoe dan?

Tegenwoordig merk ik dat er door artsen vaker gekeken wordt naar middeltjes dan naar andere organen. Vroeger was dit heel anders, omdat er veel minder op de markt is. In mijn ogen is het soms beter om verbanden te zoeken in het lichaam. Stress kan namelijk ook ontzettend veel schade aanrichten bij menselijke organen, je kunt middelen gaan innemen, maar het probleem is nog steeds niet opgelost. Bij de darmen en de huid werkt het net zo.

Een antibiotica wordt vaak voorgeschreven om de bacteriën te doden. Deze antibiotica doodt dan alle bacteriën en niet alleen de slechte, maar ook de goede. Dit kan al een nadeel zijn en zeker als je niet achter het medicijn staat. Naast de bacteriën zorgt het er ook voor dat je gehele lichaam uit balans is.

Een huid is niet alleen weer in balans te brengen door een crème. Het heeft meer nodig en daarvoor is onderzoek nodig aan de binnenkant van het lichaam. Los je het probleem namelijk niet van binnen op, maar alleen van buiten dan zal het probleem blijven en misschien tijdelijk verminderen.

Hoe werkt dit dan voor de darmen?

Het immuunsysteem ofwel je afweersysteem van ons lichaam speelt zich ongeveer voor 70% af in de darmen. Hierbij spelen de darmbacteriën een rol in het 1e afweer systeem tegen ziekmakende micro-organismen. Ze kunnen het gehele immuunsysteem beïnvloeden, omdat deze cellen met elkaar ”communiceren”. Dit verklaart waarom ook de huid onder invloed staat van wat er gebeurt in de darmen.

Acne kan een gevolg worden van slechte voeding. Slechte voeding kan darmproblemen veroorzaken, waardoor je indirect ook huidproblemen kan krijgen.

Daarom begint een goede gezondheid bij de darmen. Dit is eigenlijk de basis voor een algehele gezondheid van het lichaam en dus ook van de huid. Wanneer het immuunsysteem in de problemen raakt in de darmen door bijvoorbeeld: stress, slechte voeding of medicatie, dan heeft dit ook invloed op het immuunsysteem in andere delen van het lichaam zoals de longen, lymfe en de huid.

Hoe verbeter je de gezondheid van je darmen?

Er bestaan ontzettend veel mogelijkheden om de gezondheid van je darmen te verbeteren. Ik denk dat de grootste ”boosdoener” voeding is. En dit is ook de 1e stap naar verbetering van de darmen.

Welke voeding is geschikt en kan ik ook supplementen gebruiken?

Er is nog veel verwarring over welke voeding geschikt is voor gezonde darmen. Elk mens is ten slotte ook anders en reageert ook anders. Zo krijgt de 1 een opgeblazen buik van melk en de ander weer van ui of gluten. Naast de allergieën die mensen kunnen ontwikkelen, zijn er ook een aantal standaard voedingsmiddelen die je het beste kunt ontwijken als je je darmen zo min mogelijk wilt triggeren.

De voedingsmiddelen die je het beste kunt vermijden zijn:

  • Scherpe specerijen zoals peper, sambal, kerrie, paprikapoeder en knoflook.
  • Uien
  • Alcohol
  • Sterke koffie, sterke thee, cacao vooral op een lege maag.
  • Laxerende thee
  • Bepaalde zoetstoffen, zoals sorbitol en xylitol (kauwgom).
Goede voeding heeft veel invloed op de gezondheid van je darmen en huid. Eet gezond en je lichaam is gezond

Gasvormende voedingsmiddelen:

  • Ui, prei, koolsoorten (behalve bloemkool), paprika, knoflook en spruitjes.
  • Peulvruchten zoals erwten, bruine bonen en kapucijners
  • Noten
  • Koolzuurhoudende dranken zoals sinas, 7-up, cola en bier
  • Nieuwe aardappelen
  • Kauwgom

Welke supplementen zijn geschikt om de darmen in balans te krijgen?

Er bestaan een hoop soorten, maar ik heb een grote zoektocht gedaan en ik ben uitgekomen bij Skin Plus. De lijnzaadolie is ontzettend geschikt om de stoelgang te verbeteren, omdat lijnzaadolie als het ware de dikke darm  ‘smeert’ en werkt als een soort natuurlijk laxeermiddel, waardoor het je stoelgang en spijsvertering gezond en in beweging houdt.

Daarnaast heeft lijnzaadolie nog vele andere voordelen zoals:

  • Stimuleert gewichtsverlies
  • Verlicht verstopping en diarree
  • Stimuleert de gezondheid van het hart

Daarnaast bevat dit product ook vitamine A. Vitamine A is voor vele doeleinden goed. Zowel voor de huid als de darmen. Het werkt namelijk ontstekingsremmend, het helpt de verdeling van elastine en collageen beter verdelen, anti-verouderend. Vaak bij darmziektes wordt een te kort aan vitamine A gevonden. Dit helpt de vitamine A weer op te bouwen!

Please follow and like us:
error

Hoi! Ik ben Naomi, geboren op 01-12-1997 te Rhoon. Ik studeer aan de opleiding huidtherapie aan de Haagse hogeschool.Om mijn enorme interesse voor verzorging, beauty en make-up te uiten, ben ik deze blog gestart. Het lijkt mij erg leuk om jullie meer te informeren over verschillende zaken over de huid en andere dingen zoals make-up reviews.Wil je meer over mij weten? Stuur me gerust een berichtje.Liefs, Naomi

8 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Enjoy this blog? Please spread the word :)

%d bloggers liken dit: